Park Rzeźby

  • Bocian

    Stacja bocian - symbol polski, symbol trwania - powrotu, bezpieczeństwa i szczęścia. Obiekt jest drogowskazem-naprowadzającym gościa do odwiedzenia galerii, zwiedzenia parku, do zatrzymania się na chwilę. Znak może też być jednocześnie symbolem ostatecznym, czego przykładem jest drogowskaz bociana ze stali, który nie chce odlecieć.

  • Drzwi do Lasu

    Park Rzeźby otwiera swoje wrota i zapraszają gości do obcowania z kulturą i sztuką w przestrzeni ogrodów Galerii Stodoła Szumiłowo.

  • Piec Węgierski

    To plenerowa konstrukcja pieca ceramicznego do jednorazowego wypału, zbudowanego z cegieł. Fenomen pieca węgierskiego polega nie tylko na wypieku ceramicznym, ale na wspólnej celebracji tworzenia ceramiki przez artystów i zaproszonych współuczestników projektu i gości.

  • Ptasznik

    Słowo Ptasznik najczęściej kojarzone jest z największym na świecie pająkiem. W wersji artysty Ptasznik jest obiektem, który chroni ptaki. Idea wzięła się z obserwacji ptaków, które często przysiadają na jego metalowych rzeźbach. Nie boją się, używają ich jako przystanku w locie i miejsce odpoczynku. Artysta postanowił pójść krok dalej i we wnętrzach rzeźb stworzyć przestrzenie, które ptaki mogą zasiedlić – zbudować swoje gniazda. Są to miejsca bezpieczne chroniące przed drapieżnikami.
  • Jeleń

    Posłaniec lasu. Projektując jelenia myślałem o łączniku pomiędzy lasem a polem. Las, przylegający do Galerii był artystyczną sceną performatywną podczas projektu GSS w 2014 roku. Tym razem ten obszar przyrody jest już połączony obiektami przestrzennymi z polem czy ogrodem. Książe Lasu zaciera te granice, ale jednocześnie przypomina nam o utraconej leśnej granicy. Obiekt przypominający jelenia został zbudowany z siana i pokryty folią ze stretcha w tonacji pomarańczowej. 

  • Inkubator Kultury Leśnej

    Idea gniazda otworzyła projekt EKOART 2014-2018 ECOART. Tym samym, budowa mikroklimatu leśnego stwarza leśny pomost pomiędzy runem, koroną a niebem. Inkubator leśny - wiklina, gałązki drzew, mech, porosty - stanowiące budulec formy gniazda. 

  • Szałas Entoptyczny

    Szałas człowieka jaskiniowego. Pierwotnie z rysunkiem na folii (czarna folia budowla-na). Najnowsza wersja z roku 2018 to wykorzystanie starych rur stalowych z gospodarstwa w Szumiłowie z namiotami (pałatkami) wojskowymi. Rysunek entoptyczny pojawił się na stali i na powierzchniach płótna namiotowego

  • Generation (Pokolenia)

    Stację Pokolenie Gheorhe dodał do realizacji projektu 2018. Pokolenia jak roślina wyrasta z kropelki wody, wspina się dumnie do nieba, jak trzeba.  Nie rywalizuje z gimnastykującym się lasem, poturbowanym uderzeniem wiatru. Co może urodzić ziarno z drewna? Pewnie nadzieję.



  • Piramida Lustrzana

    Piramida oscylująca pomiędzy obiektem, klepsydrą a konceptualnym lustrem na wodzie (in spe). Z założenia ma łączyć energię kierunków, odbijając jednocześnie balast nieba. Lustrzane odbicie ogrodu ziemskiego będzie spływało po bocznych ścianach obiektu, w prostopadłych schodach piramidy niebo będzie zostawiało skan eteru. Mobilność obiektu wodnego poruszy stojąca dotychczas, beztroska woda stawu.

  • Outgoing Bridges (Zwinięte Mosty)

    Zwinięte mosty jak ślimaki czekają na lepsze czasy dla mostów. Obraziły się na ludzi używających tylko żelaznych mostów. Nie zasnęły mocno, drzemią okryte płaszczem zdrowego drewna, budząc się z letargu, sprawdzając szansę powrotu. Ich sen na płytkiej wodzie może być w każdej chwili przerwany przez ludzi chcących chodzić po moście.

  • Leaves (Liście)

    Liście Suški zbudowały niewidoczny gołym okiem wir wodny. Energia Ziemi rękoma artysty z Pragi wytworzyła wschodzące słońce. Stalowa replika naszego wspólnego domu przemawia do nas głosem lasu. Liście minionego sezonu będą nowym domem dla nasion, za pośrednictwem których urosną nowe drzewa. Nowy las, nowe liście i przyroda zaczyna swój taniec godowy. Oby trwał jak najdłużej.

  • Survival (Przetrwanie)

    Zaharia zamienia paniczny odlot ryb na przystosowanie się przyrody do panujących warunków na Ziemi. Ryby zaadoptowały zniszczone drzewo po to tylko, by dać mu nowe życie. Gaja nakłada swój welon życia na drzewo, gdzie zamiast liści łopoczą ryby na wietrze. Nowa ikra złożona na gałęziach odrodzi drzewo, da mu swój nowy początek przetrwania.

  • Wiązka

    Realizacja  projektu z dokumentacji artysty zajmującego się anatomią drzewa. Wiązka z młodych drzew brzozy to swoisty pomnik lasu i  polemika z drzewem z przestrzeni  ikonosferycznej. To rozmowa z lasem, tętniącym organem i jego zmieniającą się tkanką. Dokument trwania przyrody, jej śmiertelności i powtórnych narodzin.

  • Drzewo-Eko 22

    Drzewo - obiekt przestrzenny. Drzewo ekologiczne? Raczej drzewo przestrogi, które zostało zaprojektowane modularnie, tak ,by mogło w każdym miejscu i czasie manifestować raj utracony. Drzewo modularne, binarne, kosmiczne a może drzewo życia? Założenie konstruujące drzewo to stal i drewno, łączone przemiennie. Ekologiczny podtekst podszyty jest również historią budowy i powstawania Wszechświata. 

  • Aquatic dream (Wodne Marzenie)

    Obiekt o formie pylonu zaprasza nas do hipnotycznego odpoczynku. Gheorghe Zaharia w swojej artystycznej stacji celebruje tradycje wierzeń aborygeńskich z ich odniesieniem do żywiołu wody, głównego założenia projektu. Według Aborygenów to kreatywne duchy przypominające czasami postać ludzką tworzą żywioły Ziemi.

  • Tree-shelter (Szałas)

    Sejf dla człowieka, podróżnika, myśliwego? Szałas dzisiaj może być odbierany jako schronisko, zabezpieczenie, wyalienowanie, wykluczenie. Czas dobrobytu może być  też czasem zatracenia. Dębowe ramiona energetycznego drzewa  będą  schronem przetrwania.

  • Pole

    Znak graficzny to odbicie kalki humusu. To, co mamy pod ziemią często decyduje o tym co mamy na ziemi, potem na talerzu. Pod warstwą ziemi biegną niewidzialne nitki zapisane w kalendarzu historii. Za pomocą uniwersalnego znaku – łącznika, próbuję się skomunikować z tkanką pola. Sygnał wysłany z głębi ziemi trafia do naszego ogrodu, domu – do miejsc, które kiedyś były polem, wcześniej lasem. Czy jesteśmy w stanie usłyszeć i poprawnie rozkodować sygnały wysyłane z centrum naszej Ziemi?

  • Man-Tree (Człowiek-Drzewo)

    „Człowiek-Drzewo” to łącznik pomiędzy wodą a niebem. Woda jako źródło energii daje życie. Ta sama woda zmienia człowieka w drzewo i wydaje owoce w postaci gałęzi. Rzeźba „Man-Tree” wytwarza przestrzeń do dyskusji i działania na rzecz świadomości ekologicznej środowiska człowieka. Konstrukcja starego, wysuszonego drewna jest symbolem kruchości życia, ulotności i przemijania.

  • Żyrafa-Zwierz

    Obiekt zbudowany z kątowników i prętów stalowych. Pospawany według projektu, który zakładał zbudowanie  całego  zwierzaka z czarnej stali - stali odpadowej, około ekologicznej. Obiekt realizowany w konstrukcji przestrzennej z założeniem użycia owoców lasu do wypełnienia obiektu. Przedstawiciel organizmów cudzożywnych w postaci abstrakcyjnego gada stanowi dla projektodawcy - symbol utraconego świata - raju przeszłości - zagrożenia przyszłości? Bestia, która wypija wodę ze stawu Grzegorza Jarzyńskiego ma gust, bo dobra woda i sąsiedztwo przyrody akuratne, ale co będzie potem? Ślad glikogenu? 

  • Akwedukt

    AKWEDUKT to rzeźba plenerowa wykonana w ramach MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI EKOART  pod tytułem „Żywioł wody - Woda żywiołu”. Inspiracją do wykonania rzeźby była umiejętność samooczyszczania się natury. Natura nie generuje śmieci, wszystkie substancje są przetwarzane, stanowiąc materiał do tworzenia kolejnych bytów. Procesy samooczyszczające są na tyle silne, że nawet pozostałości po działalności człowieka takie jak porzucone miasta, kopalnie, zakłady przemysłowe - natura jest w stanie prędzej czy później pochłonąć.



  • Ryby "Panika"

    Instalacja wychodząca z wody. Według zamysłu Wojciecha Sęczawy, ryby wystraszone przez zwierzaka, który stoi na wyspie. Ławica ryb wyskakująca na brzeg - raczej wylatująca w niebo - to konstrukcja z prętów stalowych, na których są umieszczone ryby. Kręgowce - z drewna i stali, podwieszone do linek, odciągów. Przyroda wystraszona przez człowieka czy konkurencja w ekosystemie?  


  • Narodziny Cegły

    Kilkumetrowy obiekt sytuowany nad stawem może w sobie pomieścić kilka ton prostopadłościanów. Dwa tysiące bardzo popularnego kiedyś budulca ma za zadanie stworzyć brzemienną rzeźbę symbolizująca  uniwersum cywilizacyjne dawnego miasta. Cegła ,,Narodzin” była osadzona  w niespoistej zaprawie co umożliwia nam jej powtórne użycie. Prawie nienaruszone lico ceramiki świadczy o dobrym materiale użytym do produkcji cegły, pochodzącym z pobliskiego zakładu.

  • Pylon

    Pylon – brama do Galerii. Betonowy kolos spinający dwie części dawnego pola, przedzielone ogrodzeniem. To rzeźba dźwigająca niebo Szumiłowa. Ascetyczna z założenia idea Wojciecha Sęczawy przekracza przestrzeń graniczną Galerii. Na kolumnach bramy artysta założył geometryczne formy. Obiekt musi pogodzić obecność pyloidalnych słupów elektrycznych i ogrodzenia, które znajduje się w obszarze rzeźby.

  • Wyspa Ptaków

    Realizacja odłożonego projektu artysty, gdzie szpula kablowa przekształca się w nowe rośliny, które przetworzone wracają do lasu. Wracają do miejsca narodzin. Stalowe, szklane, żywiczne kwiaty mimo próby przetworzenia wracają do świata trwania życia.

  • Róże

    Instalacja graficzna Ryszarda Grazdy. Droga Róż łączy się w sposób naturalny z mieszkaniem myśliwego, tworząc jakoby spójny rodowód kultury łowiecko-zbierackiej i uprawy zbóż. Róża to symbol miłości i nie tylko, atrybut trwania. Krzew, który jednocześnie był uprawiany w strefie Żyznego półksiężyca (gdzie narodziły się pierwsze ogrody w Chinach - skąd pochodzi). Kwiat jest wieloznacznikiem symbolicznym w chrześcijaństwie. 

  • Szpula Energii

    Realizacja odłożonego projektu artysty, gdzie szpula kablowa przekształca się w nowe rośliny, które przetworzone wracają do lasu. Wracają do miejsca narodzin. Stalowe, szklane, żywiczne kwiaty mimo próby przetworzenia wracają do świata trwania życia.

  • Kopuła

    Pomysł stworzenia Kopuły z metalu będącej odbiciem rzeczywistej kopuły nieba nad nami. W Kopule wywiercone będzie tysiące dziurek symbolizujące gwiazdy. Wejście odbiorcy do środka Kopuły w dzień to przejście w ciemność rozświetloną punktami-gwiazdami. W nocy kopuła obserwowana na zewnątrz emituje liczne świetliste promienie. Kopuła ma dostarczać dwojakie doświadczenie/obserwację światła – pasywnego i aktywnego oraz za pomocą punktów świetlnych proponować pewien porządek w naszym szerokopasmowym postrzeganiu światła.

  • Portal

    Inspirację stanowiła kombinacja naturalnej przestrzeni w zestawieniu z czerpaną z ziemi masą ceramiczną, jaka została wykorzystana do realizacji formy. Technika toczenia na kole garncjarskim, ruch obrotowy, niesie za sobą charakterystyczne elementy takie jak cienkościenność i puste wnętrze tworzonego obiektu. Delikatna deformacja ścian sprawia wrażenie zatrzymania w kadrze ruchu wirowego. Wnętrze wypełnione światłem, dopełnia wrażenia wirującej światłości, portalu. Istotnym aspektem działania faktury jest zmieniająca się w ciągu dnia relacja ze światłem słonecznym. 


  • Hybrid (Hybryda)

    Instalacja graficzna Ryszarda Grazdy. Droga Róż łączy się w sposób naturalny z mieszkaniem myśliwego, tworząc jakoby spójny rodowód kultury łowiecko-zbierackiej i uprawy zbóż. Róża to symbol miłości i nie tylko, atrybut trwania. Krzew, który jednocześnie był uprawiany w strefie Żyznego półksiężyca (gdzie narodziły się pierwsze ogrody w Chinach - skąd pochodzi). Kwiat jest wieloznacznikiem symbolicznym w chrześcijaństwie. 

  • Luxery Bouquet (Luksusowy Bukiet)

    Pylon – brama do Galerii. Betonowy kolos spinający dwie części dawnego pola, przedzielone ogrodzeniem. To rzeźba dźwigająca niebo Szumiłowa. Ascetyczna z założenia idea Wojciecha Sęczawy przekracza przestrzeń graniczną Galerii. Na kolumnach bramy artysta założył geometryczne formy. Obiekt musi pogodzić obecność pyloidalnych słupów elektrycznych i ogrodzenia, które znajduje się w obszarze rzeźby.

  • Cichy Memoriał 1

    Realizacja odłożonego projektu artysty, gdzie szpula kablowa przekształca się w nowe rośliny, które przetworzone wracają do lasu. Wracają do miejsca narodzin. Stalowe, szklane, żywiczne kwiaty mimo próby przetworzenia wracają do świata trwania życia.

  • Cichy Memoriał 2

    Instalacja graficzna Ryszarda Grazdy. Droga Róż łączy się w sposób naturalny z mieszkaniem myśliwego, tworząc jakoby spójny rodowód kultury łowiecko-zbierackiej i uprawy zbóż. Róża to symbol miłości i nie tylko, atrybut trwania. Krzew, który jednocześnie był uprawiany w strefie Żyznego półksiężyca (gdzie narodziły się pierwsze ogrody w Chinach - skąd pochodzi). Kwiat jest wieloznacznikiem symbolicznym w chrześcijaństwie.